1 mei 2018

Het woord aan raadslid… Caroline Diepeveen

Sinds kort zorgt Facebook voor veel verontwaardiging. Terecht, want misbruik maken van persoonlijke data mag niet. Mark Zuckerberg bood zijn excuses aan in de Amerikaanse senaat. Dat is ver weg van ons. Maar ook hier in Middelburg ligt het gevaar van misbruik van persoonlijke data op de loer.

Zo loopt bij onze Walcherse sociale dienst, Orionis, een experiment waarbij de computer voorspelt of iemand uitkeringsfraude pleegt of gaat plegen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van computer algoritmes (grote hoeveelheden data). Maar welke data van iemand worden gebruikt en of de betreffende persoon wel toestemming heeft gegeven voor het gebruik ervan, dat is zeer onduidelijk.

De PvdA heeft daarom in de gemeenteraad vragen gesteld over dit experiment, samen met de SP. Wij denken dat eerst goed uitgezocht moet worden of cliënten van Orionis wel vooraf toestemming hebben gegeven en of deze methode van fraudeonderzoek wel mag worden toegepast. De PvdA zal dit experiment scherp blijven controleren. Immers, het recht op privacy is een mensenrecht, het staat bv. in art. 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Schending van die privacy door de overheid is niet toegestaan.

Wilt u reageren? Stuur dan een mail naar:  pvdamiddelburg@gmail.com
Caroline Diepeveen
Raadslid PvdA