26 mei 2016

Geen overlast sluitingstijden maar wél van zwerfafval

Afgelopen zaterdag 21 mei heeft de Middelburgse PvdA-fractie een bezoek gebracht aan het uitgaansgebied rondom de Vlasmarkt. Reden daarvoor was de voorgenomen proef van de gemeente om horecagelegenheden zes maanden de mogelijkheid te bieden om een uur langer (tot 03.00 uur) open te blijven.

De PvdA-fractie hoort over het algemeen positieve reacties op de voorgenomen proef. Horecaondernemers vinden het geen punt, al zijn ze lang niet allemaal van plan om zelf langer open te blijven. Ook bewoners zijn nauwelijks negatief. Ze ervaren de straat als gezellige en zijn zeer te spreken over de contacten met ondernemers. De overlast die ze soms ervaren komt voort uit het gebied waarin ze bewust zijn gaan wonen. Verruiming maakt voor hen dan ook geen verschil.

Bewoners en ook diverse ondernemers zijn wel kritisch op de overlast van rommel. Na stapavonden ligt er in de – omliggende – straten met regelmaat overal, kots, poep, pizzadozen en ander zwerfvuil. Een ander genoemde klacht is de overlast van taxi’s op de hoek Kromme Weele/Seisdam. De huidige hinder duurt met de proef nog een uur langer.

De PvdA heeft met een motie in de raadsvergadering op maandag 23 mei aandacht gevraagd voor de genoemde overlast. De burgemeester heeft aangegeven in de proef ondernemers op het opruimen te gaan aanspreken. Onze partij wacht de resultaten van de proef af.