Door op 30 september 2013

Het woord aan raadslid …

Wel of geen schouwburg in de binnenstad? –

De schouwburg is versleten. Wat moeten we doen? Verbouwen of een andere oplossing zoeken? We discussiëren er al jaren over. Nieuwbouw is te duur geworden. Middelburg heeft  een rijke traditie aan theaterbezoek in de binnenstad.

De schouwburg biedt voor veel mensen een cultureel aanbod, variërend van serieus  ballet tot musicals en schoolvoorstellingen. Veel mensen zeggen: een schouwburg hoort in de binnenstad. Anderen zeggen ‘’Dat maakt me niets uit, als ik maar goed parkeren kan.

De PvdA wil dat we volgende week gaan beslissen voor verbouw van huidige schouwburg. Wellicht in een wat sobere vorm dan we eerst bedachten. Op het ZEP terrein is onlangs de music-hall gebouwd. Dit multifunctionele gebouw zou ook theatervoorstellingen kunnen bieden naast andere activiteiten als beurzen en evenementen. Als de schouwburg weg gaat uit de binnenstad  heb je daar geen parkeerproblemen meer. En kan het Molenwater park nog meer een stadspark worden.

De PvdA vindt het een lastige keuze. Zeker in een tijd waarin we het geld vooral ook nodig hebben voor de kwetsbare mensen zoals ouderen, werklozen en kinderen. Afgelopen zaterdag hebben wij op de markt aan de mensen gevraagd wat zij willen. Ruim 70 procent van 350 ondervraagden wil de schouwburg in de stad behouden. Iedereen wil zowiezo dat er snel een beslissing wordt genomen over het theater. En iedereen wil dat Middelburg een aantrekkelijke stad blijft, ook op gebied van cultuur.

Het is de vraag of je die sfeer en traditie van een theatercultuur  ook in het ZEP kan realiseren. Bovendien kost een theater in de music hall ook geld. Volgende week beslissen we in de raad over de toekomst van de schouwburg. Voordat wij een definitief standpunt innemen, horen wij graag uw mening erover. Ga daarom naar www.pvda-middelburg.nl en geef uw mening. Want cultuur is van ons allemaal !

Ernst Radius

PvdA