10 juni 2020

Het woord aan raadslid… Jeroen Louws: “Niet kapot bezuinigen”

Ik vrees dat Middelburgers ook de komende jaren last houden van de corona-crisis. Het eerste signaal is dat het aantal inwoners in de bijstand op Walcheren met bijna duizend dreigt te groeien. Het college staat door de weinig florissante financiële situatie van Middelburg voor problemen om extra steun te geven.

Middelburg staat net als opvallend veel andere Zeeuwse gemeenten op achterstand door de stijgende kosten van WMO en jeugdzorg. Hoewel we die deels zelf hebben veroorzaakt door te stoppen met Porthos, blijkt er bij Zeeuwse gemeenten ook nog wel wat anders aan de hand.

De vraag is of we door omstandigheden als ligging en lagere bevolkingsdichtheid nu moeten wachten of Den Haag ons toch nog tegemoet komt en ondertussen braaf de broekriem nog verder moeten aanhalen. Verder bezuinigen betekent de zorg terugbrengen tot een onaanvaardbaar niveau, maar bijvoorbeeld ook nauwelijks nog geld voor zaken als een bibliotheek, het zwembad of de kinderboerderij.

Het legt de rekening ten onrechte ook neer bij de inwoners die het toch al moeilijk hebben. De PvdA vindt dat niet kunnen en heeft het college gevraagd om buiten de bekende paden te zoeken. Bijzondere situaties vragen bijzondere oplossingen. De publieke sector kapot bezuinigen is voor ons géén oplossing!

Jeroen Louws

PvdA Middelburg

Waar ben je naar op zoek?