Middelburg zonder gas…maar hoe dan?

14 februari 2018

We moeten van het gas af! Dat hoor je zo’n beetje alle politieke partijen roepen op dit moment. Da’s heel mooi, denk je dan. Maar hoe moeten we dat zo opeens gaan doen? Daarover ging het maandagavond 12 februari tijdens een politiek café van de PvdA Middelburg.

Drie deskundigen lieten hun licht hierover schijnen met een verfrissende nuchterheid. Maar 20% van al het gasverbruik in ons land wordt verstookt in woningen. Dus ook al zouden alle woningen van het gas af zijn, dan zijn er nog lang niet, hield Marjan Brandes van Zeeuwind ons voor. Geen gasaansluitingen voor nieuwbouwwoningen, dat klinkt heel leuk, maar alle woningen van bijvoorbeeld het plan Esseveldt staan verkeerd voor het plaatsen van zonnepanelen op de daken, volgens duurzaamheidsexpert Bernard Vercouteren. Wij streven naar een gemiddeld energielabel B voor alle huurwoningen van in 2021, zei Machiel de Vries van Woongoed. En dat is al behoorlijk ambitieus!

Nee, helemaal van het gas af, dat gaan we niet morgen of overmorgen voor elkaar krijgen. De experts benadrukten dat we toch echt eerst bij ons zelf moeten beginnen. Niet zo stoer misschien, maar het begint allemaal met minder energieverbruik en goede isolatie van onze woningen. Ook die mooie Middelburgse monumenten kunnen veel duurzamer gemaakt worden. Alleen maakt de gemeente Middelburg het nog wel erg moeilijk voor momentenbezitters die willen verduurzamen. Dat mag best iets flexibeler. Volgens Bernard Vercouteren kan Middelburg hierin een voorbeeld nemen aan Zierikzee.

Maar de grootste uitdaging ligt bij het verduurzamen van de goedkoopste huurwoningen. In sommige gevallen zullen de investeringen niet lonend zijn en is sloop de enige oplossing. Dat zijn lastige beslissingen, maar het is goed om onder ogen te zien wat ons nog allemaal te wachten staat als we de slogan: Middelburg van het gas, vanaf nu echt serieus gaan nemen!

Caroline Diepeveen

Kandidaat gemeenteraadslid PvdA