PvdA hecht waarde aan cultuur

8 december 2017

Cultuur is belangrijk voor een samenleving. Het bind je met een stad, verbindt de inwoners, maar geeft ook plezier aan onze inwoners. Cultuur en evenementen maken een gemeente aantrekkelijk voor bezoekers en hebben daardoor ook een economische waarde, waardoor bijvoorbeeld de binnenstad floreert. De PvdA is daarom erg blij met de nieuwe cultuurvisie: Middelburg als het culturele hart van Zeeland!

Onze stad staat vanouds bekend als bruisend centrum voor cultuur en evenementen. In de zomer zijn vrijwel alle weekends gevuld met evenementen zoals Middelburg Vol Koren, Jazzfestival, City of Dance. Er is de maandelijkse Cultuurroute langs de vele galerieën. Er is in 2017 opnieuw de Façade, maar de gemeente heeft sowieso prachtige kunst in de openbare ruimte. Bovendien hebben we een heel bijzonder centrum in ons midden, ‘de Vleeshal’, dat internationale bekendheid geniet. Die culturele diversiteit en dat scala aan activiteiten moet behouden blijven!

Na de bezuinigingen van de laatste jaren is er nieuw beleid gemaakt. Verdere bezuinigingen wil de PvdA niet, sterker nog in ons verkiezingsprogramma pleiten we juist voor uitbreiding van steun aan cultuur en evenementen: in beleid en in financiële ondersteuning. Cultureel ondernemerschap moet worden gestimuleerd en als het nodig is, speelt de gemeente een ondersteunende, faciliterende rol.