23 februari 2014

PvdA wil meer banen voor arbeidsgehandicapten

De PvdA wil dat ook bij de gemeente meer arbeidsgehandicapten een baan tussen collega’s krijgen. De partij wil ervoor zorgen dat binnen vier jaar 5% van de werkplekken bij gemeentes wordt ingenomen door iemand met een beperking. Afgelopen vrijdag mede-ondertekende onze wethouder Saskia Szarafinski het actieplan van Tweede kamerlid John Kerstens.

De PvdA wil aan het plan ook de voorwaarde verbinden dat bedrijven die opdrachten willen krijgen van de gemeente voldoende banen voor arbeidsgehandicapten moeten leveren. Saskia Szarafinski/John Kerstens: “In Nederland moet iedereen volwaardig mee kunnen doen. Duizenden mensen met een beperking stonden de afgelopen jaren langs de kant, in plaats van dat ze gewoon werk deden tussen de collega’s. In het sociaal akkoord hebben we bindende afspraken gemaakt over minstens 125.000 banen voor deze mensen, maar nu moeten we in de gemeentes nog een extra tandje bij zetten. Gemeentes kunnen op dit gebied echt een voorbeeld zijn voor de rest van Nederland.”

In Nederland werken in totaal  170.000 mensen bij de gemeente. De PvdA wil dat in 2018 daar minstens 8500 arbeidsgehandicapten tussen zitten. Daar bovenop komen de banen bij bedrijven die werk uitvoeren voor de gemeente. De PvdA wil dat zoveel mogelijk gemeentes het werk in bijvoorbeeld de thuiszorg of de groenvoorziening sociaal aan gaan besteden.

Saskia Szarafinski/John Kerstens: “De fixatie op de laagste prijs bij aanbestedingen heeft er toe geleidt dat er geen plek was voor mensen met een beperking. In gemeentes waar PvdA’ers het voor zeggen hebben gaan we de thuiszorg, groenvoorziening of afvalverwerking sociaal aanbesteden, met extra aandacht voor voldoende werkgelegenheid voor mensen met een beperking.”

PvdA_Actieplan Tussen de collega’s

Waar ben je naar op zoek?