27 januari 2015

Schouwburg blijft in de binnenstad!

De kogel is door de kerk. Een meerderheid van de Middelburgse gemeenteraad koos gisteravond na jarenlang gesteggel voor een renovatie van de huidige schouwburg. Nadat de afgelopen jaren andere opties uit beeld raakten was dat het best haalbare en in de afgelopen verkiezingscampagne de inzet van de PvdA.

In een amendement vonden maandagavond 27 januari coalitiepartijen PvdA, CDA en VVD en de twee oppositiepartijen LPM en GroenLinks elkaar in het behouden van de schouwburg in de binnenstad. Een paar weken eerder had wethouder Chris Simons in een vertrouwelijke bijeenkomst aan de raad laten zien welke opties er naar zijn mening nog waren en verzocht om een extra krediet voor onderzoek naar de locatie op ZEP. Nog een onderzoek was voor een aantal partijen net als de PvdA een stap te ver. De partijen vonden elkaar daarom in een bedrag dat de renovatie van de schouwburg nu mag kosten.

Met het besluit komt een einde aan jarenlang gedebatteer over een theater. De portefeuillehouder kan volgens de minimumvariant uit de berekening van Twynstra van 5 januari 2015 (schouwburgfunctie wordt gewaarborgd voor een periode van tenminste 25 jaar) deze zomer van start met de renovatie. Tot tevredenheid van de PvdA want die vindt net als veel Middelburgers die ze de afgelopen jaren op de Markt erover hebben gesproken dat de schouwburg in de binnenstad hoort!

Bijgaan het Amendement van de PvdA, VVD, LPM, GroenLinks en CDA over de verbouwing van de stadsschouwburg