Strijd voor behoud Cultuurhuis

10 december 2019

Hoewel onze ideeën in de gemeenteraad de afgelopen maanden wel eens botsten, hebben we onze gevoelens opzij gezet voor het behoud van het Cultuurhuis aan de Kuiperspoort. De rauwe mededeling van het college afgelopen week dat een bod tot koop van een initiatiefgroep niet was geaccepteerd, werd begeleid met een koud briefje aan de huurders dat er nog contact opgenomen zou worden ‘over het inleveren van de sleutels’. Reden voor onze fractie en de LPM om donderdag 12 december opnieuw met een motie te komen.

Al vorig jaar werd het college met een PvdA-motie de opdracht gegeven om samen met het cultuurhuis te zoeken naar een oplossing voor de kunsteducatie aan volwassenen. Na gesprekken met de wethouder is een initiatiefgroep sindsdien bezig geweest om te zoeken naar een oplossing: ofwel op een alternatieve locatie ofwel in een constructie waarin het pand gekocht zou worden. Met financiële ondersteuning van de Stichting Moerman Promotie Vlissingen leek een koop haalbaar tot de mededeling van vorige week.

De PvdA en LPM roepen het college nu op om de sluitingsdatum van het gebouw aan de Kuiperspoort nu in ieder geval te verschuiven naar 1 juli 2020 en in de tussentijd te onderzoeken hoe eventueel alsnog wél tot een alternatief kan worden gekomen. Het cultuurhuis strijdt ondertussen voor zijn laatste strohalm, want anders dreigt sluiting per 31 december.

Hier treft u de Motie LPM en PvdA over cultuurhuis Kuiperspoort