Voor een sociale en duurzame toekomst

Voor een sociale en duurzame toekomst

Verkiezingsprogramma GroenLinks/PvdA Middelburg

Beste inwoners,

Met gepaste trots presenteren wij u het gezamenlijk verkiezingsprogramma van GroenLinks en PvdA in Middelburg. Of van PvdA en GroenLinks, dat is voor ons bijzaak. Waar het ons om gaat is dat we met dit gezamenlijke verkiezingsprogramma en onze gezamenlijke kandidatenlijst bevestigen wat de laatste jaren langzaam maar zeker is ontstaan: een steeds intensievere samenwerking van twee progressieve, sociale en milieubewuste partijen in de gemeenteraad van Middelburg.

Hoofdzaak is voor ons dat u op 16 maart de kans hebt als kiezer om een einde te maken aan vier jaar lang gemeentelijk beleid waarin bezuinigingen centraal stonden.
GroenLinks en PvdA staan voor een eerlijke en duurzame toekomst voor iedereen. Goed werk en een eerlijke economie, aandacht voor natuur, groen wonen, liefdevolle zorg, onderwijs met gelijke kansen voor ieder kind en een thuis voor iedereen.
Want gemeentelijke politiek gaat niet alleen over cijfers, maar vooral over mensen, over een groene leefomgeving, over een tolerante samenleving.

De afgelopen jaren is er bezuinigd op sociale voorzieningen, zijn er te weinig stappen gezet in het klimaatbeleid en is de woningmarkt ontoegankelijk geworden. Dat moet anders, daarom presenteert PvdA/GroenLinks voor het eerst een gezamenlijk plan voor de toekomst van de gemeente Middelburg. Een plan waarin we de zorgen van inwoners weer centraal stellen in plaats van geld, een plan met maatregelen voor een duurzamer klimaat, een plan met meer woningen voor iedereen en tegen huisjesmelkers, een plan met meer ruimte voor cultuur, een plan waarin we onze natuur beschermen.

Nog één ding: op het stembiljet kunnen we maar voor één naam kiezen. Dat is GroenLinks/Partij van de Arbeid geworden, omdat GroenLinks bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen iets meer stemmen haalde dan de PvdA. Daarover gesproken: beide partijen haalden gezamenlijk ruim 5.000 stemmen in Middelburg. Wij hopen dat de geschiedenis zich herhaalt en dat we weer als grootste partij uit de bus komen.

Op 16 maart is de keuze aan u. Dit programma vormt ons kompas voor de komende jaren. Het zal niet makkelijk worden, maar het is ontzettend de moeite waard. Op weg naar échte vooruitgang, op weg naar een fatsoenlijk en duurzaam bestaan voor iedereen. Samen kunnen we dat!

Onze plannen voor:

1. KLIMAAT EN DUURZAAMHEID

Wat wij willen voor Middelburg: • Een Verduurzamingsfonds. • Minimaal 50% winstdeling voor burgers en lokale bedrijven bij energieprojecten. • Meer energiecoaches bij de energietransitie. • Nieuwe wijken zijn energieneutraal

2. BESTAANSZEKERHEID

Wat wij willen voor Middelburg: • Met de basisbaan bieden we inwoners een volwaardige baan met een fatsoenlijk salaris. • Een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. • De minimaregeling

3. ZORG

Wat wij willen voor Middelburg: • De kwaliteit van zorg staat voorop, niet de financiën. • De woonservicezones versterken. • Burgerinitiatieven zoals zorgcoöperaties steunen. • Extra ondersteuning voor mantelzorgers. •

4. WONEN IN MIDDELBURG

Wat wij willen voor Middelburg: • Meer betaalbare huur- en koopwoningen door sociale koopwoningen, flexwoningen en een uitgebreidere starterslening. • Speculanten stoppen met een zelfbewoningsplicht, vergunningen bij verhuur en beperkingen

5. GROEN EN LEEFOMGEVING

Wat wij willen voor Middelburg: • Meer vergroening van binnenstad, wijken en dorpen; minder verstening. • Natuurinclusief bouwen. • Bevorderen van de biodiversiteit. • Meer bomen planten en oude bomen

6. ONDERWIJS

Wat wij willen voor Middelburg: • Ieder kind heeft recht op onderwijs en krijgt gelijke kansen. • Integrale Kindcentra (IKC’s) stimuleren. • Bevorderen van natuur- en milieueducatie en kunstzinnige vorming.

7. MIDDELBURG MENSENRECHTENSTAD

Wat wij willen voor Middelburg: • Middelburg profileert zich verder als mensenrechtenstad. • We omarmen het Zeeuws Deltaplan tegen Discriminatie en voeren het uit. • Op straat, maar ook achter

8. MEEDOEN

Wat wij willen voor Middelburg: • Meer zeggenschap en budget voor wijken en dorpen. • Jongeren mogen meebeslissen. • Samenwerken met andere gemeenten waar het kan. • Meer democratische controle.

9. AANTREKKELIJK MIDDELBURG

Wat wij willen voor Middelburg: • Het vergroenen van winkelstraten en ‘bedriegertjes’ op de Markt. • Veel minder vrachtverkeer in de binnenstad. • Omvang winkelgebied mee laten bewegen met de