11 maart 2022

GroenLinks/PvdA sluit Regenboog Stembusakkoord met VVD, D66, LPM en SP

Op initiatief van GroenLinks/PvdA en de VVD is er vrijdagmorgen op het stadskantoor een ‘regenboog stembusakkoord’ getekend door vijf Middelburgse partijen. D66. LPM en SP gaven gehoor aan de oproep van de twee initiatiefnemers en verklaren zich hiermee de komende vier jaar bereid zich in te zetten voor een diverse en inclusieve gemeente waar iedereen zichzelf kan zijn, ongeacht seksuele oriëntatie, genderidentiteit, genderexpressie en geslachtskenmerken of welke grond dan ook.

Initiatiefnemer van dit akkoord van het COC was Ruud van Engelen, voorzitter van COC Zeeland en kandidaat gemeenteraadslid voor de VVD. Middelburg is daarmee overigens voorlopig de eerste en enige gemeente. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen slaagden regionale COC’s er in om in bijna vijftig gemeenten een regenboogakkoord te sluiten.

In Middelburg pleitte GroenLinks/PvdA de afgelopen jaren na black lives matter en het Deltaplan als aanpak voor allerlei vormen van discriminatie van het Anti Discriminatie Bureau Zeeland, al eerder voor een lokale aanpak. Niet alle partijen zagen echter helaas de dringende noodzaak of de behoefte van een voorbeeldrol van onze eigen gemeente, waardoor nu nogmaals geprobeerd wordt het onderwerp op de agenda te krijgen.

Hoewel het als grondrecht eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, blijkt ook in Middelburg aandacht nodig. Studenten die aangeven niet hand in hand te durven lopen, verhalen van ongewenste opmerkingen en discriminatie op de arbeidsmarkt; ook Middelburg kent zijn eigen problemen met discriminatie. Hoewel een aantal partijen waaronder de drie christelijke partijen niet ‘meetekenden’ hopen de vijf partijen de komende coalitieperiode toch samen stappen te kunnen gaan zetten.

Klik hier voor de volledige tekst van het Regenboog Stembusakkoord