Het woord aan raadslid… Caroline Diepeveen: “Geld geen excuus slechte dienstverlening zorg”
Als een Middelburgse inwoner WMO- of jeugdzorg nodig heeft, moet hij/zij daarvoor in coronatijd vaak naar het of digitale loket ‘Toegang in Middelburg’ ook wel TiM genoemd. Dit klinkt simpel. Maar is het ook om in Middelburg on-line een zorgaanvaag te doen? We nemen de proef op de som.
De gemeentelijke website is snel gevonden: https://www.middelburg.nl/hulp-en-ondersteuning Vervolgens kun je kiezen op welk gebied je hulp nodig hebt. TiM verschijnt telkens pas als op de laatste optie wordt geklikt: ‘Geen oplossing gevonden’. Dan komt er een telefoonnummer en een emailadres in beeld. Is vervolgens duidelijk hoe het aanvraagproces zal verlopen? Helaas, daarover geeft de gemeentelijke website geen enkele informatie.
Waarom vind je op de website geen informatie over hoe een zorgaanvraag wordt aangepakt? Welke stappen doorloop je in het aanvraagproces? Wat zijn je rechten als inwoner? Bij de PvdA denken we dat het veel beter kan. Verstop TiM niet in allerlei menu’s waar je eerst op moet klikken, maar zet de gegevens van het toegangsloket meteen op de beginpagina. En voorzie de uitleg van veel pictogrammen, zodat iedereen het kan begrijpen. Dat de gemeente Middelburg weinig geld heeft, mag volgens ons geen excuus zijn voor een slechte dienstverlening aan onze inwoners.
Caroline Diepeveen
Email [email protected]