26 augustus 2019

Het woord aan raadslid…. Caroline Diepeveen: “Zorgcowboys”

Zorgcowboys – De gemeente Middelburg zit krap bij kas. We moeten zuinig zijn, en moeten ook heel goed controleren of ons belastinggeld goed besteed wordt.
Een groot deel van dat belastinggeld van de gemeente, gaat naar de zorg. De gemeenteraad moet controleren of het geld dat naar de zorg gaat, ook goed besteed wordt. En juist daarover maakt de PvdA zich zorgen.

Uit een landelijk onderzoek is gebleken dat enkele zorgbedrijven in Middelburg extreem hoge winstpercentages behalen. `Zorgcowboys’ werden ze in dat onderzoek genoemd. Experts zeggen dat in de zorgsector winstpercentages van ca. 3% normaal zijn, en dat bij winstpercentages boven de 10% er reden is om je achter de oren te krabben.

Van de onderzochte zorgbedrijven, zat er in Middelburg één boven de 40% en één boven de 20%! Dat zijn de onderzochte bedrijven. Of er in Middelburg nog meer zorgbedrijven zijn die hoge winstpercentages behalen, dat weten we niet. Op onze vragen daarover kregen we als antwoord dat dat concurrentiegevoelige informatie is. Het zal duidelijk zijn dat wij met dit antwoord geen genoegen kunnen nemen. We gaan hier verder mee, daar kunt u van verzekerd zijn!

Caroline Diepeveen
PvdA-fractie