16 januari 2022

Middelburg kan een èchte studentenstad worden

Met de uitbreiding van de HZ University of Applied Sciences (HZ) naar Middelburg en de nieuwe studierichting Engineering op het University College Roosevelt (UCR) neemt het onderwijs aanbod in Middelburg flink toe. Middelburg ontwikkeld zich steeds verder als onderwijsstad, maar wordt het nu ook een echte studentenstad?

De PvdA Middelburg wilt dat de gemeente zich actief gaat inzetten om Middelburg aantrekkelijker te maken voor studenten. Uit gesprekken met onderwijsinstellingen, studenten en de scriptie van fractieondersteuner Auke van Laar komen een aantal behoeftes van studenten naar voren die we de komende jaren willen verbeteren.

Leeromgeving

Zowel UCR als HZ studenten geven aan dat Middelburg geen goede studeerplekken heeft. Ruime openingstijden zijn daarbij namelijk heel erg belangrijk. De ZB heeft een prima studieomgeving maar sluit doordeweeks al om 20:00 uur en is zondag de hele dag gesloten. Het is belangrijk dat er voldoende leerplekken zijn met ruime openingstijden.

Uitgaansleven

Omdat er op dit moment nog geen hbo-studenten vereniging in Middelburg is, maken HZ studenten gebruik van de studentenvereniging RASA van UCR. Een aantal HZ studenten geeft aan dat ze een eigen plek missen, het zou mooi zijn wanneer HZ studenten ook worden ondersteund met het oprichten van een eigen studentenvereniging. Daarbij kan ook samenwerking met de horeca gezocht worden. Ook zou het samenwerkingsverband van het “Kickoff Festival Zeeland” kunnen worden uitgebreid met meer activiteiten zoals bijvoorbeeld een gezamenlijke introductieweek voor studenten.

Huisvesting

Komend voorjaar wordt er woonruimte voor 438 studenten opgeleverd in Middelburg. Een grote toename die ongeveer gelijk staat aan de vast gestelde behoefte van de HZ. Aangezien UCR ook verwacht te groeien zullen deze ontwikkelingen gemonitord moeten worden om tijdig te kunnen anticiperen om het aanbod van huisvesting te kunnen laten toenemen wanneer dat nodig blijkt.

Hoe aanpakken?

De PvdA wil dat de gemeente een actievere rol gaat spelen om partijen bij elkaar te brengen en te ondersteunen. De gemeente moet kartrekker in dit proces worden maar zal vooral moeten samenwerken. Met de onderwijsinstellingen, andere overheden zoals de gemeente Vlissingen en de provincie Zeeland maar natuurlijk ook de studenten zelf, horeca en verhuurders van huisvesting. Met extra ambtelijke inzet kan de gemeente samen met andere partijen stappen zetten om Middelburg verder door te ontwikkelen tot een echte studentenstad!