19 oktober 2021

Paneldiscussie moet Middelburgse zorgklachten halt toe roepen

Een discussie komende donderdag op het stadskantoor met Middelburgse zorgleveranciers moet de angel halen uit veel klachten van inwoners over de geleverde zorg door de gemeente. De avond onder leiding van voormalig Omroep Zeeland-presentator Peter Joosse levert als het goed is een beter beeld op van de bestaande problemen.

Doel is een beter en soepeler functionerend zorgloket Toegang in Middelburg (TIM). In vier gespreksronden schuiven vanuit zorgleveranciers, cliëntenorganisaties, het college van burgemeester en wethouders, de ambtelijke organisatie én de gemeenteraad elke keer maximaal acht mensen aan een soort van talkshowtafel aan om in gesprek te gaan over de zorg in Middelburg. Peter Joosse leidt de gesprekken op een onafhankelijke manier, zodat alle partijen én alle meningen op een evenwichtige manier aan de orde komen.

De PvdA zag samen met ChristenUnie, D66, GroenLinks en SP begin dit jaar al aanleiding om uit te zoeken waar de grote hoeveelheid klachten vandaan kwam die hen bereikte over de kwaliteit van de dienstverlening van het Middelburgse zorgloket TIM. Passende zorg werd niet geleverd, inwoners voelden zich van kastje naar de muur gestuurd en zorgleveranciers klaagden over moeizame contacten en een veel te stroperig lopende afhandeling van zorgvragen.

De eerste contacten uit maart leidden tot een eerste verkennende online ontmoeting met zes zorgleveranciers waaronder Juvent en Zorgstroom. Daarna was ook voor de overige partijen VVD, CDA en SGP duidelijk dat de problemen groot waren. Een gezamenlijk initiatiefvoorstel leidde vervolgens tot de door alle partijen dringend gewenste dialoog.

Belangstelling om de talkshowtafel met de zorgleveranciers en verantwoordelijken vanuit de gemeente te volgen? Kijk dan vanaf 18:30 uur hier naar de livestream (link naar raadsinformatiesysteem Middelburg) voor de online uitzending.