10 januari 2013

PvdA ombudsteam Walcheren bestaat 1 jaar

Het Walcherse Ombudsteam van de PvdA heeft een goed eerste jaar achter de rug. In de eerste periode sinds de start vorig jaar, heeft ons ombudsteam in totaal 10 vragen afgehandeld. Daarnaast zijn er bovendien nog 4 in behandeling.

In Nederland zijn inmiddels meer dan 130 PvdA-ombudsteams actief in steden en dorpen in heel Nederland. Hans Spekman, de huidige PvdA voorzitter, is de grote trekker van het PvdA ombudswerk. Sinds december 2011 is er ook op Walcheren een PvdA ombudsteam. Het ombudsteam is er om mensen te helpen om aan hun recht te komen als zij er zelf niet uit komen. Het ombudsteam luistert naar klachten en problemen van burgers en probeert de weg naar een oplossing te vinden. Dit doen ze door het leggen van contacten tussen burger en instanties. Afhankelijk van het probleem kan het de gemeenteraad, provinciale staten of zelfs de landelijke politiek of het Europees parlement zijn die aan het werk moet!

Het ombudsteam is erg tevreden over hoe het het eerste jaar heeft gedraaid. De samenwerking tussen de drie afdelingen verliep in zeer goede sfeer. De vragen die binnen kwamen waren zeer divers en afkomstig uit alle drie de betrokken gemeentes. Kortom, genoeg redenen om op deze weg door te gaan. En met alle nieuwe taken die in de komende tijd nog richting de gemeentes komen, zal een ombudsteam op lokaal niveau meer dan ooit nodig zijn.

In het afdelingsblad de Rode Jet van januari vindt u meer informatie over de behandelde zaken.

Voor meer informatie kunt u terecht op deze website of bij David Walvis of Caroline Diepeveen. Het ombudsteam kunt u bereiken per telefoon: 06-58932232 of per email: [email protected].