6 december 2021

PvdA vraagt om verbetering langeneusaansluiting Roosendaal

De drie grotere stations in Zeeland krijgen vanaf 13 december in de nieuwe NS-dienstregeling op werkdagen een snellere verbinding naar de Randstad. Wie snel van Zeeland in de richting van Breda en Tilburg wil reizen, gaat er helaas nog niet op vooruit doordat de Intercity net niet aansluit op de trein naar Arnhem. De PvdA is blij met de verbetering maar wil wel nog weten waarom de treinen richting Brabant net niet op elkaar aansluiten.

In Zeeland leeft al lang de wens sneller met de trein naar de rest van het land te kunnen reizen. Daarnaast hecht de provincie er aan dat ook op de kleine stations twee keer per uur een trein stopt. Dankzij het geld uit het compensatiefonds voor het afblazen van de marinierskazerne en inspanningen van diverse politieke partijen waaronder de PvdA worden die twee zaken nu gecombineerd.

Een groot deel van de Zeeuwse reigers gaat er komende dienstregeling flink op vooruit. Tussen Zeeland en de randstad wordt de reistijd een keer per uur verkort met maar liefst met 17 minuten. Alleen wie snel van Zeeland in de richting van Breda en Tilburg wil reizen en visa versa gaat er helaas nog niet op vooruit. De Intercity vanuit Zeeland komt in Roosendaal precies aan op het moment aan dat de trein van Roosendaal naar Arnhem vertrekt. Instappen is net niet mogelijk maar als je goed kijkt kun je de reizigers in de trein naar Arnhem een lange neus zien maken naar de reizigers uit Zeeland die hun overstap net niet halen.

De PvdA snapt dat het maken van het spoorboekje een buitengewoon moeilijke puzzel is. Maar de groep reizigers die hierdoor geen voordeel heeft van de nieuwe Intercity naar Zeeland is niet gering. Deze groep reizigers maakt 15 procent uit van het totale aantal reizigers dat in Zeeland de trein pakt en bijna een kwart van de reizigers voor wie een snellere Intercity in Zeeland een voordeel zou kunnen zijn. Om deze nieuwe Intercity succesvol te maken is het fijn wanneer er zo veel mogelijk reizigers gebruik van kunnen maken, dus ook de overstappers van en naar Brabant.

De PvdA wil weten waarom het niet gelukt is om hier een goede overstap van te maken en wat er voor nodig is om dit in de toekomst te verbeteren. De partij heeft het college van B&W van Middelburg daarom gevraagd om samen met het provinciebestuur en eventueel andere Zeeuwse gemeenten hierover in gesprek te gaan met de NS.