2 februari 2021

Het woord aan raadslid… Caroline Diepeveen: “Doorgeschoten fraudebestrijding”

In de kinderopvangtoeslagaffaire heeft onze overheid zich een onbetrouwbare partner getoond voor haar inwoners. Mensen werden beschuldigd van fraude, konden onmogelijk het tegendeel bewijzen, en kwamen vervolgens diep in de schulden terecht. In een rechtstaat is een dergelijke ontsporing van fraudebeleid niet acceptabel. Ook de gemeente doet aan fraudebestrijding. Zij checkt of er niet gefraudeerd wordt met bijstandsuitkeringen of toegekende zorg. Zou het fraudebeleid ook hier in Middelburg kunnen ontsporen? Ja, de PvdA is bang  dat dit ook hier zou kunnen gebeuren.

Orionis, de organisatie die op Walcheren de bijstand verstrekt, gebruikte tot voor kort computeralgoritmes voor het opsporen van fraude. Net als de Belastingdienst. Het gebruik ervan is recent gelukkig opgeschort, nadat de PvdA daar herhaaldelijk op had aangedrongen. De PvdA ziet dat deze algoritmes zeer discriminerend kunnen werken. Ook dat heeft de toeslagenaffaire aangetoond.

De PvdA heeft de laatste paar jaar ook veelvuldig gevraagd om klanttevredenheidsonderzoeken bij de verstrekking van bijstand en de toegang tot de zorg.  Juist met dit soort onderzoek kun je de vinger aan de pols houden en bijvoorbeeld voorkomen dat fraudebeleid ontspoort. We blijven aandringen op dit soort onderzoek. Mocht u ondertussen uw ervaringen met ons willen delen, mail dan naar: [email protected].

Caroline Diepeveen, raadslid voor de PvdA