26 maart 2019

Het woord aan raadslid… Jeroen Louws: “Respect”

RespectDe PvdA streeft naar een rechtvaardige samenleving waar we respect voor elkaar hebben, gelijkwaardig zijn, discriminatie bestrijden én we onderling het vertrouwen versterken. De PvdA kiest er voor om mensen met elkaar in contact te brengen en te verbinden. Ik geloof dat solidariteit de belangrijkste bouwsteen van onze samenleving is.

De afgelopen week gebeurde er twee dingen – zoals Den Uyl zou zeggen – die die deze waarden onder druk zetten. Ten eerste het drama in Utrecht op maandag. Mensen die ‘s ochtends hun geliefden gedag kusten kwamen even later in een nachtmerrie terecht. Angst, verwarring, onzekerheid. Maar ook groepen in onze samenleving die zich daarna in een hoek gezet voelen.

Het tweede is de verkiezingsuitslag van woensdag en de grote overwinning van het Forum voor Democratie. Een partij die het over de verschillen heeft, als eerste met het vingertje wees naar waar de oorzaken liggen. De multiculturele samenleving. ‘Als de grenzen niet dicht gaan gaat dit veel vaker gebeuren.’

Ons antwoord is anders in deze omstandigheden: hou elkaar vast. Niet verdelen maar verbinden. Laat zien dat we ons niet uit elkaar laten spelen. Ik denk dat er een betere manier is om ons land, provincie óf stad bij elkaar te houden. Hou elkaar vast, wees lief voor elkaar. En wees sterk voor ons allen.

Jeroen Louws

PvdA Middelburg