1 februari 2022

PvdA wil paal en perk aan toeristische verhuur woningen

De Middelburgse gemeenteraad heeft vorige week unaniem ingestemd met een voorstel van de PvdA om een onderzoek te doen naar de effecten van de toeristische verhuur voor van woningen in de binnenstad en het invoeren van een zelfwoonplicht bij aankoop van een woning of appartement. De PvdA vindt dat er hoognodig wat moet gebeuren om te voorkomen dat onze inwoners straks helemaal niet meer in staat zijn om woningen te kopen.

In december is door een bewoner van de binnenstad in de commissievergadering Ruimte zorgen uitgesproken over de toenemende toeristische verhuur van panden met een woonbestemming. De inwoner pleitte voor de registratieplicht en specifiek onderzoek. Uit de signalen van de binnenstadbewoners die wij als fractie krijgen, worden deze zorgen ook bevestigd.

Het belangrijkste zorgpunt is het onttrekken van zelfstandig bewoonbare appartementen en woningen aan de woningvoorraad. Niemand is tegen de bestaande regels voor bed-en-breakfast, die bewoners in staat stellen om maximaal drie kamers te verhuren, waarbij de regel ook heel duidelijk is dat de eigenaar daar ook zelf woont. Waar de PvdA samen met veel inwoners wél zorgen over heeft is de toeristische verhuur van zelfstandig bewoonbare appartementen en woningen.

Alleen met gegevens kan bijvoorbeeld blijken dat in bepaalde buurten of straten de verhuurdruk zo hoog is, dat het te overwegen valt om daar grenzen te stellen. Alternatieven zijn om bewoners te laten kiezen voor verhuur het hele jaar door op basis van bestaand B&B beleid (zelf in de woning wonen en maximaal drie kamers verhuren) of voor bijvoorbeeld verhuur tot een maximum aantal van 30 dagen van de gehele woning – een model waar veel gemeenten al voor gekozen hebben en dat voorkomt dat dat huizen louter worden opgekocht voor de verhuur.

De PvdA wil daarnaast het opkopen van huizen door beleggers en speculanten tegen houden. Wij vinden het onacceptabel dat mensen die een huis zoeken voor zichzelf om in te wonen, worden afgetroefd door beleggers met veel geld. Het college is de opdracht meegegeven om hiervoor een raadsvoorstel voor te bereiden.

De moties met onze voorstellen treft u hieronder:

Motie PvdA, GroenLinks en LPM over gebouwen met woonbestemming volgens bestemming gebruiken

Motie LPM, PvdA, GroenLinks, SP en FO over zelfwoonplicht