Ruimte voor groei van toerisme op Walcheren?

21 november 2019

In een goed gevuld Van Cittershof in Sint Laurens gingen woensdagavond 20 november Walcherse PvdA leden in gesprek over de grenzen van de groei van het toerisme op Walcheren. Uitgedaagd door ondernemer Twan Vermeulen en geprikkeld door statenlid Eddy Heerschop discussieerden ze over welke grenzen we het dan precies moeten hebben.

Na opgewarmd te zijn met enkele stellingen door debatleider Pim van Kampen was het de beurt aan Veers ondernemer Twan Vermeulen. De eigenaar van camping De Pekelinge legde de bal terug met de vraag wat inwoners en politiek dan precies bedoelen… Het aantal hectare voor recreatie, het aantal overnachtingen, recreatie-eenheden parken, campingplaatsen of hotels, de verlenging van seizoenen in het jaar? Hij legde de aandachtige luisteraars aan de hand van de groei van zijn bedrijf uit dat de ene groei de andere niet is én dat in deze discussie vooral scherp gedefinieerd moet worden wat we dan precies bedoelen. En welke middelen we dan mogelijk hebben om mee te sturen.

Statenlid Eddy Heerschop schetste het politieke speelveld en de actualiteit van onder andere de Veerse Meervisie. Partijgenoten en andere belangstellenden lieten in hun reacties en vragen duidelijk blijken welke rol ze daarbij van de provincie en statenfractie voor ogen zien. Een sturende ook richting de gemeenten om te voorkomen dat plannen dáár door bijvoorbeeld financiële belangen toch te gemakkelijk doorgang vinden. Afspraak werd gemaakt om Walcherse fracties samen met de statenfractie te laten optrekken in het uitzetten van de partijlijn.