24 oktober 2021

Succesvolle avond met ’talkshowtafel-gesprekken’ over zorg

Het vooropgezette doel van de avond, om niet alleen te luisteren naar klachten, maar om tot een daadwerkelijke uitwisseling van gezichtspunten te komen, slaagde wonderwel in de gesprekken van donderdagavond. De PvdA was mede-initiatiefnemer en enthousiasteling van het eerste uur voor deze wat ongebruikelijke vorm informatievoorziening over hoe de toegang tot in Middelburg (TiM) functioneert.

De gesprekken leverden een schat aan informatie en ideeën op. Teveel om er hier een compleet beeld van te geven. We pikken er twee punten uit. Het eerste punt: TiM heeft onlangs een gedragsdeskundige aangesteld. Het lijkt erop dat die onderzoeken over doet die eerder in het aanvraagproces ook al zijn gedaan. En bovendien is iemand met deze deskundigheid lastig te vinden en zorgorganisaties zitten er om te springen. Wat schiet de Middelburgse inwoner op met uitbreiding van personeel bij TiM? Het tweede punt: het aanvragen van een vervoerspas is veel ingewikkelder en langduriger geworden. Volgens TiM moet dat, omdat er misbruik van de vervoersvoorzieningen werd gemaakt. Hoeveel, weten we alleen niet. Maar moeten alle Middelburgse inwoners daar onder lijden? Is het niet handiger om dan gericht die fraude aan te pakken?

Zomaar wat vragen die wij uit de gesprekken hebben gehaald. Er zijn er nog veel meer, natuurlijk. Wat de PvdA met de zorg in Middelburg wil, is hier te vinden.

De PvdA vindt de toegang in Middelburg nodeloos ingewikkeld. Met het Middelburgs Model zal dat niet beter worden, vrezen wij. Het ‘voorliggend veld’ krijgt daarbij een grote rol toebedeeld. Wie of wat het ‘voorliggen veld’ is en hoe de Middelburgse inwoners dat moeten vinden, daar hebben wij eerder onderstaande parodie op gemaakt. De PvdA blijft zich inzetten voor een kwalitatief betere zorg!!