16 november 2021

Tijdelijke sociale huurwoningen op verkeerde plek?

De PvdA zet vraagtekens bij de locatie waar het Middelburgse college van burgemeester en wethouders snel tijdelijke sociale huurwoningen wil bouwen. De fractie is bovendien verbaasd dat het na jarenlang aandringen op meer bouw van huurwoningen het nu ineens crisis is en er te lange wachtlijsten zijn. De partij heeft vragen gesteld.

Vorige week kondigde het dagelijkse bestuur van de gemeente ineens plannen tot de bouw van tijdelijke sociale huurwoningen aan. Er blijkt een ernstig tekort aan woningen voor diverse doelgroepen te zijn. Ook Woongoed kan bijvoorbeeld de groep mensen die met spoed een woning nodig hebben niet helpen. Om het acute tekort aan sociale huurwoningen op te lossen, wil het college ca. 50 tijdelijke woningen bouwen aan de Stromenweg tussen de moskee en het Leger des Heils. De bedoeling is om de woningen er niet langer dan 15 jaar te laten staan.

De PvdA maak zich al jarenlang druk over de hoeveelheid beschikbare sociale huurwoningen in Middelburg. In diverse nieuwbouwplannen is er daarom keer op keer stevig op aangedrongen om daarin ook tot bouw van dit type woningen te komen. In te weinig gevallen (Veerse Poort fase 5, Rittenburg) is daar gehoor aangegeven. Tot voor kort waren er volgens het college ook geen wachtlijsten. Met het plan om tijdelijke woningen aan de Stromenweg (rand Stromenwijk) te plaatsen blijkt er nu wel ineens sprake van een probleem.

In de schriftelijke vragen aan het college vraagt de PvdA uitleg waarom we deze ‘wooncrisis’ niet hebben zien aankomen. De PvdA vraagt zich bovendien af of dit de geschikte locatie is voor deze spoedzoekers. De partij vindt dat Stromenwijk al relatief veel sociale huurwoningen heeft en ziet vanuit de gedachte tot gemêleerde wijken (mix van sociale huur- en koopwoningen) liever een andere locatie in Middelburg hiervoor worden gekozen. De partij vraagt zich af of er elders in de gemeente geen geschikte locaties zijn en of misschien de op dit moment in aanbouw zijnde huurwoningen van Woongoed in het Stationsgebied als alternatief kunnen dienen.

Hier vindt u de Artikel 41 vragen tijdelijke woningen flexwonen

Het memo van college van b en w is te lezen op de gemeentelijke site